DPG Media won drie awards: Cross Media Exploitant, Cross Media Merk (Donald Duck) en Zilveren Cross Media Case (Sterke Schakels).
Dentsu won er twee: Cross Media Bureau, Ruud de Langen werd Cross Media Man.
Wavemaker won ook twee awards: Cross Media Innovatie en de Gouden Cross Media Case.
Cross Media Man 2022 | Ruud de Langen
Ruud de Langen – Chief Growth Officer bij dentsu Benelux – is Cross Media Man van het Jaar 2022. Hij kreeg zijn prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam uit handen van zijn voorganger, Cross Media Vrouw 2021, Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij A.S. Watson.
De Jury: Na zijn uitstap naar exploitantzijde keerde Ruud de Langen bij dentsu terug in de mediabureauwereld. En hij deed dat met verve. Ruud is een man met een crossmediale visie en laat dat bij dentsu heel duidelijk zien, hij drukte vrijwel meteen zijn stempel. Ruud is iemand die klanten uitdaagt om vastgeroeste paden te verlaten en crossmedialiteit te verkennen waarmee grote successen worden geboekt. Tot slot nog deze opmerking van één van de juryleden: Het is fantastisch om met Ruud samen te werken. Hij is van een ander bedrijf maar het is net of hij een directe collega is.
De Jury: DPG Media is een grote speler in de Benelux die in een veld met global players durft op te staan om de journalistiek en het uitgeversbedrijf te beschermen. Daarmee loopt DPG Media voorop. De omvang weerhoudt DPG Media er niet van om adverteerders heel goed en op maat te bedienen. Bureaus kunnen content van klanten optimaal crossmediaal distribueren met indrukwekkende groei tot gevolg. Deze innovatieve gigant is Cross Media Exploitant van het Jaar.
De Jury: Dentsu onderscheidt zich door samenwerking. Niet alleen met klanten en exploitanten maar ook met concurrerende bureaus, waardoor er minder focus komt op het afpakken van klanten. In 2021 heeft dentsu grote stappen gezet, mede door de komst van Ruud de Langen. Het team is super. Dentsu durft risico’s te nemen en tikt crossmediaal alle boxen aan.
Cross Media Adverteerder 2022 | De Vegetarische Slager | voorgedragen door Mindshare
De Jury: De Vegetarische Slager is overal! Alle denkbare kanalen worden ingezet voor het hacken van vleestradities die dichtbij de belevingswereld van de consument staan. Nadrukkelijk ook in-store. Goed, creatief gedaan. In 2021 werd de eerste video-campagne gelanceerd. Een relevant en sympathiek merk dat hoge ogen gooit met free publicity. Misschien niet onverwacht maar wel heel knap. Alles klopt, wat een heerlijk merk. Sacrifice Nothing!
De Jury: Donald Duck bestaat al generaties lang. In 2021 werd het hoogtijd om hard in te zetten op digitaal. De stap was groot en de stap was ook succesvol. Donald Duck luistert heel goed naar de doelgroep en speelt vervolgens perfect op de bevindingen in, wat tot geweldige resultaten leidt. Dat maakt Donald Duck tot Cross Media Merk van het jaar!
Cross Media Innovatie 2022 | Wavemaker | Awareness Impact Tool
De Jury: Ondanks dat bijna 70 procent van de totale mediabudgetten in Nederland naar video gaat, was tot voor kort geen enkel bureau of adverteerder in staat om alle verschillende video-vormen like for like met elkaar te vergelijken. Laat staan cross mediaal te plannen en optimaliseren. Wavemaker Amsterdam bouwde er een tool voor. Een belangwekkende innovatie die nu internationaal wordt uitgerold. Goed gedaan. Wat een winnaar!
Cross Media Event 2022 | KNVB | UEFA Futsal EURO 2022
De Jury: De uitdagingen die bij dit event moesten worden overwonnen, waren ronduit groot: een sport die niet overdreven populair is, een moeilijk te bereiken en activeren doelgroep, gedwongen aanpassingen door covid. We hebben grote waardering voor hoe deze case is aangepakt en de samenwerking met andere partijen is georganiseerd. Er is hier een nieuw publiek bereikt en betrokken. De cijfers zijn goed – hier is echt iets moois neergezet
GOUD | Cross Media Case 2022 | Wavemaker | Netflix Squid Game Red Light, Green Light
De Jury: Dit is een prachtige case. Strategisch goed gedaan. Fijne, creatieve oplossingen gevonden, crossmediaal alles afgetikt. Wavemaker vindt dat je dat van het grootste Media & Content Bureau van Nederland mag verwachten en dat maken ze ook waar. Zonder een euro uit te geven aan paid media werd Squid Game in Nederland de grootste hitserie die Netflix ooit heeft gehad. Wat een resultaat!
ZILVER | Born05 | SIRE – 1 op de 13 kinderen in ons land leeft in armoede. Laten we het dáár eens over hebben
De Jury: Wat een fijne case! Echt crossmediaal, mooie content, goed onderwerp. Perfect ingezet op samenwerking binnen het professionele werkveld. De campagne was vooral succesvol op radio, in online, print en out of home-media. Goed gedaan!
ZILVER | Digital Enterprises | Albert Heijn – Voetbalpassie
De Jury: Een prachtige case waarbij een flink aantal gerenommeerde spelers tot samenwerking kwamen: Albert Heijn, Voetbal International, TBWA\Neboko, dentsu en Digital Enterprises. Binnen het contentpartnership met VI is optimaal gebruikgemaakt van alle verschijningsvormen van het mediamerk.
ZILVER | DPG Media | Rabobank – De kracht van sterke schakels
De Jury: Een prachtige case waarbij een flink aantal gerenommeerde spelers tot samenwerking kwamen: Albert Heijn, Voetbal International, TBWA\Neboko, dentsu en Digital Enterprises. Binnen het contentpartnership met VI is optimaal gebruikgemaakt van alle verschijningsvormen van het mediamerk.